Keistimewaan Umrah di Bulan Ramadhan
Pernah rasakan umrah awal Ramadhan?. Seperti kita ketahui bulan ramadhan adalah bulan yang penuh keistimewaan. Umrah di sana dapat merasakan nikmatnya berbuka puasa hingga solat malam. Di bulan ramadhan setiap amal baik yang kita kerjakan akan mendapat nilai yang lebih pahala istimewa dibandingkan dengan bulan lainya. Di antara amal-amal saleh yang dapat dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT pada bulan Ramadhan adalah umrah. Dalam kaitannya dengan keistimewaan hal itu, Rasulullah Saw pernah bersabda: فَإِنَّ عُمْرَةً فِيهِ تَعْدِلُ حَجَّةً
“Umrah pada bulan Ramadhan itu menyamai haji.” (HR. Muslim no. 1256) Dan dalam riwayat yang lain disebutkan: “Umrah pada bulan Ramadhan seperti haji bersamaku.”. (Muttafaq Alaihi). Dengan demikian, orang yang pergi ke Mekah untuk Umrah pada bulan Ramadhan, bagiannya pahala yang sama seperti haji. Hal itu merupakan bukti tentang besarnya pahala Ramadhan dengan tetap didasari konsep tentang tidak gugurnya kewajiban haji bagi orang yang telah wajib melaksanakannya.
Kita telah melangkah ditahun 2018 dengan cabaran yang lebih hebat dengan keadaan dunia yang serba tidak menentu. Kadang-kadang terfikir dibenak kita untuk melarikan diri dari kekusutan masalah yang menghambat diri dan jiwa kita. Pergi ketempat-tempat yang menenangkan jiwa dan minda kita adalah sesuatu tindakan yang betul untuk mengurangkan tekanan harian hidup kita. Lebih-lebih lagi jika tempat-tempat yang bakal dikunjungi menawarkan bukan sahaja kelegaan fizikal dan minda malahan mendekatkan kita dengan Allah sangat-sangat didambakan. Lebih-lebih lagi sewaktu cuti sekolah dimana kita ingin merapatkan diri dengan ahli keluarga yang sering berjauhan atau terabai diwaktu-waktu biasa dengan kesibukan kita mencari nafkah atau berjauhan disebabkan lokasi kerja atau sekolah anak-anak. Sesuatu kelainan cuti sekolah pada bulan mei dan Jun pada tahun ini jatuh pada awal ramadhan pula. Mungkin ini peluang keemasan kita dimana kita boleh menikmati keseronokan berpuasa dinegara orang bersama dengan ahli keluarga.
Kami pertontonkan suasana berpuasa semasa melakukan umrah dimana keseronokan dapat beribadah dibulan yang agung ini.
Pakej-pakej umrah semasa cuti sekolah dan ramadhan telah kami sediakan dengan tawaran harga yang sangat menarik.